Älskade Malå IF Fotboll

Jag har alltid tyckt om att kolla på film. Kolla på film/tv-serier, äta Wänne-menyer, lite chips och dipp samt några liter cola till det. Det har jag trivts med, och det gör jag fortfarande. Det är kul att se film. Analysera sönder dom, hylla dom ( 28 Dagar Senare, Dark Knight-trilogin, Sagan om Ringen, samt nästan allt som Danny Boyle har gjort. Eller såga filmer ( Snow White and The Huntsman, Spider-Man 3, Amazing Spiderman, Alone in the Dark mm. ). 
 
Men film är inte det enda jag är intresserad av. Jag gillar sport. Sport är bra, speciellt fotboll. Det är kul att spela, det är kul att se på och det är roligt att se när Arsenal eller Newcastle förlorar. ( Skadeglädje är rätt lovely ibland ). Ja, jag håller på Coventry. Och ja! Dom huserar i League One, med ekonomiska problem och usel trupp. Men så är det ibland, allt kan inte gå rätt här i livet. 
 
Men det här inlägget ska handla om en hyllning till fotbollen i Malå. Dess profiler och att fotbollen har fått mig att sånär, undvika se ut som en mix av Eric Cartman, Homer Simpson och Peter Griffin. 
 
Malå IF, har alltid haft förhållanden som inte har varit så bra. Vi har har hållit till i sporthallen ett bra tag, medans dom andra lagen i serien, har fått träna på fullstor plan. Vi är inte så rika, men det är förståerligt för Malå är inte så stort. Men vart är våran ryska oljekarl tex som Chelseas ägare Roman Abramatovicijfi ( tror det stavas så ). 
 
Men trots det, har Malå oftast spelat bra på planen. Hållit upp humöret och jobbat ihop, för att få föreningen att gå ihop. Det visar på kamratskap och vilja att spela fotboll och representera Malå IF Fotboll. 
 
Fotbollen i Malå har haft många profiler. Valter Stenlund ( min beste far ) han var en hård spelare på plan, som inte gav vika för nån. Förutom då han skulle göra mål, för rykten samt min egen syn visar att han inte är/var målfarlig. Men dock en ruggigt bra back. Bengt-Ove Stenberg ( målvakt ) jag vet inte hur många som har sett VM 90-krönikan. Men jag tror det var där, som Argentina fick sin ordinarie målvakt skadad och dom fick sätta in Goycochea. Benka påminner om den målvakten. Otroligt lugn, säker och styr sitt försvar bra. Tony Frank ( Forward ) Målspruta, vinnarskalle och löpte otroligt mycket. Nu kör han mest bil på jobbet. Det var tack vare han, som gjorde att jag ville bli forward. Nackdelen var att jag inte var en målspruta och att jag inte ( och fortfarande inte) löper otroligt mycket. Jag har säkert glömt många profiler. Men jag älskade att varje helg, få vara bollkall varje hemmamatch. För att se Malå IF spela fotboll, samt få en dricka i paus ( det var det bästa). Det var lycka att få se deras laganda och glädje efter varje vinst. Och varje gång, jag sprang in i skogen för att hämta bollen som nån hade skickat. Så tänkte jag "En dag, är det jag som skjuter den där sneträffen i A-laget".
 
 
Och det hände faktiskt. Jag lyckades komma in i A-laget. Dom gamla profilerna har ändrats till:
 
Patrik Stenlund ( målvakt, bror och Victor Valdes-lover) jag har sett hur han varje gång Barcelona spelat match, studerat Valdes rörelser och teknik. För han vill vara som Valdes, men skaffa samma frisyr som Tim Krul. 
 
Joel Stenlund ( Back, och bror) Väldigt lik farsan i spelstilen, och otroligt löpvillig ( lame att ha kondis! ) dock har han inte ärvt min teknik och mitt skott. Men han är duktig ändå. Sen har han ett sjukt MIF-hjärta. Det fick man se prov på förra säsongen. Otroligt stabil med en fet vinnarskalle. Han är studerat Buttner i United, för att kunna spela som han. Samt studerat hans älskling Daniel Majstorovic, för att se hur hans positionspel är. Joel loves Majstorovic.
 
Peter Vikberg ( forward, kusin ) Kallad Cavani i fotbollslaget. Nej, han är inte lika explosiv som Cavani, han har inte heller likadant hårsvall. Vi kallar honom det, för att han har en Napoli-tröja. Nu har ju Cavani lämnat Napoli för PSG. Men jag ändrar här och nu Peters smeknamn Cavani till Rafa Benitez. För han är ju coach i Napoli. Så, våran Rafa är riktigt bra som forward. En Van Nistelrooy-typ. Han står rätt, spelar smart och är en bra targetplayer. Hans idol, som han studerar varje match är Wesley Sneijder. Jag förstår inte varför. Han är ju mittfältare. Men visst, är man kär i nån. Så är man. 
 
Tobia Vikberg (mittfältare, kusin) Smart ( på fotbollsplanen) bra tillslag, teknisk och stark. Han kallas för Lloyd. Ni vet Lloyd i Dum och Dummare. Tror inte det behövs nån mer förklaring, förutom att dom är väldigt lika. Hans idol Nani, är nån han gärna kommenterar varje match. Han vill vara som Nani. Lloyd tycker att Nani är den kompletta spelaren, och vill gärna en dag bli som han. Jag förstår ingenting. För Nani är sämst!
 
Mattias Sundqvist ( mittfältare, my systers lover ) Outstanding. Är alltid steget före motståndaren, varierar enkla passar med sjuka långbolla med yttersidan. Otrolig löpvillig och bra lagspelare. Hans idol Nicky Butt har tyvärr slutat. Jag minns lite av Butt. Men måste youtuba för att se varför Matte gillar honom...
 
Björn Fredriksson ( back, kompis , skräckfilmsfanatiker ) Vinnarskalle, hård och löpvillig. Målfarlig? NEJ! Jag tror han har gjort 5 mål i karriären varav 3 på träningar. ( visst, jag kanske överdrev) men sanningen är inte lång borta.
 
Man sparar alltid, den bästa till sist. 
 
Johan Stenlund ( jag, skuliosdrabbad, filmfanatiker och usel på att välja favoritlag.) Forwarden som blev yttermittfältare, som tillslut blev back. Snyggast i laget, har bästa skotten, löper nästan mest och har en vinnarskalle. Jag kallas för en mix av Zlatan, Gareth Bale och Thiago Silva. ( jag har hört det iallafall ). Nä, skämt å sido. Jag är bäst. Håll ögonen på nr. 17 nästa gång Malå spelar. Men ni behöver inte kika om solen och värmen är framme. Jag och solen är inte best friends.
 
Jag skulle kunna nämna fler, men pga av stress, skada i pekfingret och slut på ordbajs. Så hinner/orkar jag inte. Men ni är guld värda ändå. 
 
Som avslutning vill jag säga. Jag älskar att spela fotboll i Malå IF. Jag älskar lagandan, kamratskapen och glädjen. Malå Fotboll, har räddat mig ( nästan ) fårn colamage. Malå har fått mig att röra på mig. Och jag har funnit många vänner när jag har spelat med Malå. Så tack alla grabbar i Malå och tack publiken för att ni stödjer oss. 
 
Malå IF Fotboll i mitt hjärta!
 
Wänne.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0