Oscarsgalan!

Efter att ha somnat ca 21.18 och ställt alarmet på 02.20 är jag nu uppe och ska se Oscarsgalan. En av höjdpunkterna i mitt liv. Jag laddade upp med nyttigheter som vatten och ja,jag tror jag åt nån ostkrok som jag hittade i nån skål hemma hos mig. 
 
Seth Mcfarlane är som sagt host. Och jag hade höga förhoppningar på honom och han levererade direkt. Vilken humor och sångnummer. Det bästa med inledningen var nog dockfilmen. När ni ser den,kommer ni också digga den. Tycker den var bättre än själva filmen den härmade. 
 
Christoph Waltz vann för sin insats i Django Unchained. Han höll ett grymt tal.
 
Fränt att vi fick se en svensk vinnare i bästa dokumentär. Har tyvärr inte sett den. Ska göra det,men jag har ju inte tid (eller?) men som sagt riktigt skoj.
 
Oj,oj! Jag diggar ju musikaler. Och när jag fick se skådespelarn i Les Miserable framföra en låt. Gjorde det mig mer sugen på att se den. Kul att få höra Russell Crowe ta ton. 
 
Fler svenskar fick pris. För bästa ljudeffekter för filmerna Zero Dark Thirty och Skyfall. Så det var fränt. Men det bästa med den kategorin var dom som delade ut priset. Mark Wahlberg ( awesome!) och Ted från...Ted. Riktigt rolig och härlig presentation. 
 
Självklart uppskattas den finaste stunden på Oscarsgalan "In memorian" . Det är alltid lite sorglig och fint.
 
Bästa manus efter förlaga gick helt rätt till Argo och bästa manus vanns av Tarantino. Han är grym så jag tycker han är värd Oscarn.
 
Bästa regi till Ang Lee för Life of Pi (har inte sett den) men det var säkert rätt. Även om jag hade sett Ben Affleck för Argo. Men han var inte ens nominerad. 
 
Bästa skådespelerska gick till Jennifer Lawrence. Grym skådis som är värd alla priser. Sen var det hon som åkte dit på den obligatoriska fallningen. Så då var det skämskudden på. 
 
Bästa skådespelare gick till Daniel Day-Lewis. En grym skådespelare som inte gör allt för många filmer. Men blir nästan alltid (om inte varenda gång?) oscarsnominerad. Han höll även ett rätt bra tal.
 
Bästa film. Här höll jag tummar och tår för Argo. Och vinnare blev Argo! Tjoho! Gud vad glad jag blev. Perfekt avslutning på en grym Oscarsgala. 
Riktigt,riktigt kul!
 
Detta var den bästa Oscarsgalan sen Hugh Jackman var host. Seth Mcfarlane levererade rejält. Vilken grym host. Det var som sagt helt klart värt att hålla sig vaken. 
 
Nu blire sängen,så hörs vi senare idag. 
 
Bye!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0